Met veel verschillende tools kunnen er prachtige websites gebouwd worden, maar welke tools kunnen nou in 2022 echt het verschil maken? Wij zetten ze voor je op een rijtje:

1. Glassmorphism

Glassmorphism is 1 van de trends van 2022, door de combinatie van wazigheid en lichte transparantie wordt dit door je hersenen verwerkt alsof het design van glas is wat een vertekend beeld geeft. Door dat elementen van glas lijken, kan men elementen naar de achterkant van een beeld laten verdwijnen waardoor de focus op andere elementen binnen het beeld wordt gelegd. Overigens kan er door de wazigheid nog wel enigszins door het element heen gekeken worden naar de achterkant van het beeld, vandaar dat er naar het woord ‘Glass’morphism wordt gewezen.

2.Parallax scrolling

Parallax scrolling staat bekend als het dieptebeeld in 2D in webdesign. Parallax scrolling blijft een trend voor de toekomst omdat men verschillende beelden in een website kan laten bewegen en hierdoor specifieke elementen binnen een website kan laten opvallen. In deze trend komt net als bij trend 1 naar voren dat doordat een element in een website meer beweegt dan andere element, deze meer opvalt en klanten sneller hier de focus op leggen. Het element van opvalt moet natuurlijk een belangrijk element van een website zijn, bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte of belangrijke informatie over een bedrijf waardoor er mogelijk contact met toekomstige klanten gelegd kan worden.

3. Duimvriendelijke navigatie

De duimvriendelijke navigatie is de trend gefocust op de mensen onder ons die vaak via zijn/haar mobiel op een website komen en moeite hebben met het handelen op de website doordat alles op een website klein is hierdoor overal maar behalve op de bedoelde knop wordt gedrukt. Als men een mobiel vast houdt zijn de vingers in het midden van een scherm, als er dan een contact of een bestel knop klein aan de zijkant staat wordt het buitengewoon ingewikkeld om op zo’n knop te drukken. Nou is de vraag wat is de oplossing van dit probleem? De oplossing is om de belangrijke ‘knoppen’ zoals de bestel of contact knop in het midden van een website te plaatsen zodat er makkelijker op kan worden gedrukt en dit de gebruiksvriendelijkheid van een website verhoogd.

4. Witruimte

Witruimte is de ruimte tussen bijvoorbeeld producten in bij een website waardoor de producten sterker gepresenteerd worden. Wit is een lichte kleur waardoor de producten die gepresenteerd worden op een website sterk opvallen. Probeer maar eens op een witte achtergrond een zwarte tekst te typen, door deze rustige maar opvallende achtergrond valt de tekst sterk op. Afgelopen jaren is er sterk gediscussieerd over deze ‘witte’ ruimte omdat dit mogelijk als saai ervaren kan worden, naar onze mening is de witte ruimte een specialisatie en zullen bedrijven hier in de toekomst echt meer gebruik van moeten maken.

5. Organische vormen

Organische vormen heeft als doel het creatieve aspect van een website te verhogen. Klinkt simpel maar ook vreemd: in plaats van een vierkant een aparte vorm toevoegen met een stuk tekst die net buiten de vorm valt. Deze organische vormen kunnen de gebruiksvriendelijkheid van een website verhogen, het kan een creatieve inbreng van een klant opleveren als zij de website zien maar ook het plezier bij het gebruiken van de website wordt verhoogd. De toekomst wijst voor een webdesigner ook op het ‘out of the box’ denken, alleen dan kunnen de verwachtingen van een klant worden overtroffen.

6. Scrollytelling

Deze trend is belangrijk om het verhaal van een bedrijf achter de website te vertellen. Door ‘Scrollytelling’ wordt er een stukje bekend over een bedrijf elke keer nadat er gescrold word, hierdoor worden personen die de website bezoeken in een korte tijd bekend met het bedrijf en is er gelijk een beeld of de website relevant is voor de klant of juist niet en de persoon de website verlaat.

Ben je een bedrijf in Friesland en wil je een mooie eigentijdse website maken? Klik hier!